În 2020 ne confruntăm cu un adevărat boom al serviciilor specializate dedicate frumuseții atât pentru femei, cât și pentru bărbați. Avem în continuare saloanele clasice de cosmetică, coafură/frizerie cu destinație unisex, dar se remarcă foarte mult dezvoltarea saloanelor cu servicii specializate și nișate: barber shopuri specializate exclusiv pe bărbați, saloane specializate exclusiv pe manichiură, saloane specializate doar pe micropigmentare sprâncene, saloane dedicate doar îngrijirii pielii, saloane cu servicii doar de epilare definitivă etc.
Mediul online a devenit principalul canal prin care un business de servicii poate intra în radarul de interes al potențialior clienți. Indiferent de stadiul businessului, nevoia de dezvoltare, de obținere de clienți noi și de fidelizare există permanent. În cazul serviciilor nișate, mediul online are un rol și mai important. Utilizatorii vor să beneficieze de cele mai bune servicii și se informează foarte bine înainte de a alege locul în care să se ducă.
1. Trebuie să știi cine sunt cu adevărat clienții tăi și să comunici pentru ei
De cele mai multe ori, lipsa strategiei în ceea ce privește publicul țintă reprezintă unul din principalele motive pentru care multe businessuri nu merg sau nu reușesc sa treacă la nivelul următor. Serviciile de salon au evoluat tocmai pentru că nevoia oamenilor s-a schimbat. Fiecare potențial client are propriul motiv pentru care își alege furnizorul de servicii, așa că e foarte important să știm cine sunt de fapt clienții noștri și ce îi motivează să facă alegeri.
Ar trebui să analizezi foarte bine serviciile pe care le oferi din mai multe perspective precum locația salonului, nivelul specialiștilor, certificările lor, experiența pe care o oferi, dotarea salonului, produsele cu care lucrezi și vei putea descoperi elementele cele mai importante pe care să le expui potențialilor clienți. Dacă ești primul din oraș care are o tehnologie nouă, poți atrage oameni de pe o rază mult mai mare decât în cazul în care serviciile tale sunt asemănătoare cu cele din orice locație. Dacă ai un nail artist premiat la un concurs de profil vei putea atrage un public dispus să plătească mai mult.
2. Trebuie să ai obligatoriu un site bine pus la punct și actualizat
Foarte mulți dintre proprietarii de business se limitează la prezența pe rețelele sociale (Facebook și Instagram în special) și nu dau deloc importanță site-ului web, deși acesta are avantaje incontestabile:
- vizitatorul găsește informația în mod structurat și poate să își dea seama dacă ești soluția la nevoia lui. Ideal ar fi să găsească foarte rapid răspunsul la întrebarea: „De ce să îmi fac programare la salonul tău?”
- site-ul crește încrederea în business prin prezentarea centralizată a datelor de contact, a fotografiilor din locație, a testimonialelor și a prețurilor practicate;
- ai posibilitatea să atragi trafic calificat din Google de la oameni care caută exact serviciul tău și poți să activezi campanii complexe menite să crească numărul de programări pe baza informațiilor pe care le ai de la vizitatorii site-ului.
3. Asigură-te că ești găsit pe Google
Utilizatorii care nu își aleg serviciile pe baza unei recomandări directe, caută soluții aproape de fiecare dată pe Google. Astfel din planul tău nu trebuie să lipsească:
- listarea pe Google Maps (Google My Business) și optimizarea contului pentru a fi găsit de cei care caută soluții de proximitate. Google scoate în rezultate în mod vizibil harta cu puncte de interes în momentul în care identifică interes de proximitate la nivel de oraș, cartier sau chiar stradă.
- campanii plătite Google Adwords pentru a putea fi vizibili în căutările specifice, mai ales dacă salonul este la început de drum și duce lipsă de clienți.
- SEO: dacă plănuiești să faci acest business pe termen lung, investiția în optimizarea pentru motoarele de căutare trebuie să fie o direcție de urmat. Optimizările specifice site-ului te vor ajuta să atragi un volum de trafic recurent pe termen lung.
4. Remarcă-te pe Instagram, dar nu neglija Facebook
Dacă la nivel internațional publicul de salon se regăsește aproape exclusiv pe Instagram, în România Facebook are încă un rol extrem de important. Chiar dacă Instagramul are un potențial de engagement mult mai mare decât Facebook, ai grijă de ambele canale și comunică mai intens pe cel potrivit pentru serviciu. De exemplu, dacă ai de promovat servicii de manichiură, Facebook performează mai bine, iar dacă ai de promovat make-up, hair styling, ar trebui sa fii mult mai prezent pe Instagram.
Folosește-te de cele două canale pentru a posta fotografii și video-uri cât mai explicite privind rezultatul serviciilor oferite, dar ai grijă să faci și postări care să surprindă atmosfera din salon (poze cu echipa, videouri cu momente vesele în salon). E foarte important pentru potențialii clienți să descopere oamenii pe care îi vor întâlni. Pe lângă imagini și video-uri atrăgătoare, e recomandat să scrii texte atrăgătoare care spun o mică poveste și să utilizezi #hashtaguri în postări (în special pentru Instagram, dar atenție să nu exagerezi cu numărul lor). Când ai posibilitatea, răspunde la întrebările care apar sau alătură-te unor conversații care te avantajează. Cel mai important, nu te seta pe a vinde serviciile, setează-te pe a ajuta prin expertiza pe care o deții.
5. Recenziile online (review-urile) sunt cruciale pentru dezvoltarea unui business
La nivel internațional 95% dintre oamenii cu vârste între 18 și 34 de ani citesc review-uri pentru businessuri locale înainte să cumpere și peste 50% dintre ei elimină businessurile care nu au rating de minim 4 stele sau echivalent. Pentru a putea profita de acest trend, recomandarea este să obții testimonialele clienților în special pe Google Maps și Facebook și să aloci resurse pentru a răspunde la orice review apărut. Ține cont de faptul că recenziile negative vin cât se poate de natural, dar cele pozitive vin mai greu. Trebuie să motivezi clienții să își expună părerea public despre serviciile tale. De exemplu, le-ai putea da o reducere la următoarea programare pentru un review sau poți organiza un concurs în care să premiezi ceva mai consistent cea mai frumoasă poveste din salon sub forma unui review pe Google Maps sau Facebook.
6. Folosește-te de influenceri sau micro-influenceri
Trendul marketingului online în 2019 a constat în realizarea de campanii care au folosit influenceri în Social Media. Convingerea este că acest canal se va mări și mai mult în acest an. În funcție de nivel și de publicul țintă dorit, se poate apela la persoane active în mediile sociale, de la vedete cunoscute la nivel național până la persoane care au un grup mic de urmăritori, dar relevant pentru tine.
Înainte să începi campaniile, asigură-te că în cadrul audienței lor se află oamenii pe care tu ți-i dorești. Aceștia pot oferi un review, pot face o poză în salon după ce au beneficiat de serviciu și pot prezenta beneficiile, astfel încât să atragă interesul celor ce îi urmăresc.
7. Realizează o schemă de bonusare pentru clienții tăi dacă aduc alți clienți
Recomandarea personală este în continuare mult mai puternică, așa că poți gândi metode de recompensare a afilierii. Spre exemplu, ai realiza pentru proprii clienți un sistem de acumulare de puncte din valoarea serviciilor pe care cei aduși le achiziționează pe termen lung, puncte pe care să le folosească tot la tine.
Robert Trandafir este director de strategie și cofondator al agenției de performance în marketing online, Gun Media. În cadrul agenției, pe nișa de frumusețe și estetică a contribuit cu succes la implementarea unor campanii de promovare online pentru saloane cosmetice, saloane de epilare definitivă, servicii și școli de dermopigmentare, saloane de lux, școli de make-up și a unuia dintre cele mai cunoscute magazine online de cosmetice profesionale din România.