Vreau să deschid un spa. Şi acum ce fac?

Vreau să deschid un spa. Şi acum ce fac?
Vreau să deschid un spa. Şi acum ce fac?

de Oana Manole

Și-a început cariera în industria de frumuseţe cu aproape 10 ani în urmă şi astăzi se bucură de profesia ei ca şi consultant spa pentru Spa d´Or Consulting, Spa Director pentru eforea Spa at Hilton, jurnalist freelance pe teme de spa şi beauty şi speaker la conferinţe de estetică în România.

Specializată în pre-deschideri şi proiecte de spa, Oana are deja la activ managementul mai multor spa-uri internaţionale de 5 * printre care Ocean View, Carita Spa, numită de Condé Nast numărul 1 în industria spa-urilor de croazieră, şi Fairplay boutique Spa, câştigător al premiului Spain´s Leading spa resort. În România a fost consultantul a 3 proiecte la mare pentru THR Marea Neagră, a oferit traininguri de servicii clienţi pentru numeroase centre şi a participat la pre-deschiderea şi apoi managementul spa-ului Hilton Sibiu.

De anul trecut, după 3 luni în Baku, Azerbaidjan pentru deschiderea primului eforea Spa at Hilton din Europa, Oana este Spa Director pentru eforea la Oradea.

Să deschizi un spa e distracţie… SERIOASĂ.

Dacă vrei să te „distrezi” mai târziu, trebuie să fii foarte serios acum. Un spa profitabil este construit pe o bază de business solidă şi bine informată.

Procesul de start-up al unui spa

Acesta este de fapt un stadiu preliminar în dezvoltarea oricărui proiect. Acum îţi defineşti strategiile de afaceri, îţi analizezi competiţia, îţi setezi preţurile, faci planul de marketing şi scrutezi piaţa. Te pregăteşti să îţi pui ideile în mişcare. Lucrând cu un consultant spa – da, recomand, aşa cum recomand un medic pentru boli şi un mecanic pentru maşină! – vei începe cu o discuţie despre concept, facilităţi, preferinţele tale, unde doreşti să ajungi şi timpul de care dispui până la deschidere. Se vizitează spaţiul pentru a analiza viabilitatea proiectului, care depinde în mare măsură de aşezarea acestuia, cum se încadrează în comunitate, cum se raportează la zonă şi dacă prezintă modalităţi de atragere pentru clienţi şi personal.

În acest punct deja ideile încep să se contureze, astfel încât se poate crea o propunere de concept. Urmează planul de afaceri – aici defineşti fiecare componentă a spa-ului tau. Poate include o multitudine de detalii ( din experienţa mea, cu cât mai multe cu atât mai bine!); poate include o schiţă a locaţiei, un plan de cumpărături, un program de angajare a personalului, programe de dezvoltare a acestora, standarde şi proceduri şi toate strategiile legate de operarea spa-ului.

Ultimul punct pe agendă este dezvoltarea spa-ului. Acum spa-ul tău nu mai este doar „pe hârtie” ci începe să capete formă fizică. Este, de asemenea momentul când deja încep să fie implicate şi mult mai multe persoane; cere timp, efort, angajare şi lucru în echipă de la fiecare participant, lucru orchestrat din nou, în mod ideal, de către consultant.

Ceea ce este absolut vital este ca spa-ul să se contureze de la bun început ca un centru de profit. Suntem aici să facem o afacere minunată, cu un concept absolut fabulos şi care aduce bani. Pentru aceasta este important ca spaţiile tale generatoare de profit să fie în echilibru cu spaţiile non-generatoare de venit. Dar vorbim de asemenea de fluiditatea traficului, de uşurinţa cu care se pot face toate mişcările ce ţin de operaţional, flexibilitatea spaţiilor, menţinerea şi reparaţiile şi, nu în ultimul rând, oportunitatea de a dezvolta afacerea în continuare. Încă de la început trebuie creat şi urmat, un plan financiar. Dezvoltarea şi împărţirea bugetului, ca şi un sistem de raportare financiară vor ajuta la evitarea situaţiilor (întâlnite din păcate) când cheltuieli neprevăzute duc la dublarea bugetului sau la incapacitatea de a susţine proiectul început.

Imediat ce ai început să te gândeşti că vrei un spa, începe să te gândeşti cum îl vei face cunoscut.
Crearea strategiilor promoţionale şi de marketing, practic, vehiculul care te va duce unde trebuie să ajungi. Ce să ai în vedere? Ca planul tău de marketing şi PR să fie flexibil, analizabil şi să aibă ca target expunere pe mai multe planuri, bine detaliată. Şi dacă tot vorbim de detalii, iată încă ceva ce solicită atenţia la maximum: planul de cumpărături.

Având în vedere că mare parte din bani intră aici trebuie să existe o investigaţie atentă, informată şi controlată. Înainte de a face orice alegere tehnologică, de echipament, de produse solicită analiza consultantului. Ce poate face el? Poate crea un program care să împartă bunurile ce trebuie achiziţionate în funcţie de departament, să determine cantităţile, să organizeze comenzile.

Cred că cea mai dificilă (dar şi cea mai creativă) alegere este alegerea brandului de produse. Ei, aici alegerea trebuie împărţită: dincolo de aspectul financiar, de costul tratamentelor şi produselor, include în decizie şi sufletul. Sună prea poetic? Nu este… statisticile arată că vinzi mai bine un produs care te reprezintă şi te pasionează. Designul unui meniu de tratamente şi al unei broşuri cu puternică valoare estetică este, de asemenea, impactant pentru maximizarea profitului şi pentru a atrage vânzări. Şi după ce toate acestea au fost făcute urmează partea cea mai delicată: atragerea personalului (cu toate cele ce decurg – pachete compensaţionale, contracte, targete, oportunităţi de creştere) şi crearea manualelor de protocol pentru serviciul clienţi.

Ce mai rămâne?

Verificarea listei pentru deschidere punct cu punct, soft opening – o săptămână în care rulezi doar pentru analiză, ca să vezi unde mai ai de îmbunătăţit şi the D-day: Ziua Deschiderii!


Follow Us On Instagram