Există un răspuns științific la această dilemă și un test special pentru a le afla
Consultanța de imagine clarifică mult – câteodată chiar tot – din aceste nedumeriri, tocmai pentru că oferă o structură logică și soluții personalizate, într-un domeniu care până de curând a fost prezidat de subiectivism. O parte fundamentală a consultanței de imagine o reprezintă Analiza Cromatică – singura modalitate științifică, bazată pe un know-how internațional, prin care se poate determina subtonul pielii și culorile care ni se potrivesc. Totul se bazează pe nuanța pielii noastre, cea a părului, a ochilor și a buzelor.
Analiza cromatică este o sesiune stilistică de consultanță în cadrul căreia se identifică tipologia cromatică a unei persoane. Acest lucru se realizează printr-un test special. În funcție de rezultatul testului se determină culorile potrivite pentru vestimentație – o paletă de peste 40 de nuanțe; modul corect de asortare a acestor culori; imprimeurile potrivite, nuanța de metal pentru bijuterii și accesorii; nuanța și reflexul ideal pentru vopseaua de păr; culorile pentru machiaj și culorile potrivite pentru manichiură și pedichiură.
Testul de culoare
Fascinația pentru această sesiune stilistică vine tocmai de la rezultatele testului de culoare. Testul se realizează în fața oglinzii, sub forma unei analize comparative cu țesături în diverse culori. Practic, se observă în oglindă cum întregul chip se transformă, în funcție de culorile pe care le alăturăm feței. Testul se realizează cu chipul curat, complet nemachiat, parul prins și fără bijuterii. Astfel, diferențele de aspect generate de culori distincte, ies în evidență foarte ușor. Toate modificările sunt vizibile cu ochiul liber în fața oglinzii, în timp real. Ele reflectă efectele pozitive sau negative pe care culorile le au asupra noastră.
În cei peste 8 ani de când fac aceste teste cromatice, din sute de întâlniri, am observat că femeile sunt cel mai mult impresionate de:
– culorile nepotrivite care creează impresia de gușă și gât gros, în timp ce culorile potrivite evidențiază suplețea gâtului și mandibula;
– buzele mai voluptoase și conturate când purtăm culorile potrivite, care devin subțiri și palide când purtăm culorile nepotrivite;
– nuanțele care oferă tridimensionalitate și luminozitate tenului, uniformizându-i culoarea, în comparație cu cele care creează zone pământii, galbene sau roșii la nivelul pielii, dau aspectul de față umflată și evidențiază imperfecțiunile, cât și asimetriile dintre partea stângă și cea dreaptă a feței;
– cearcănele estompate de culorile potrivite sau adâncite de culorile nepotrivite;
– ochii ce devin mai mici și adânciți, orientați în jos, sub influența culorilor nepotrivite, dar care sunt luminoși, strălucitori, clari și limpezi sub efectul nuanțelor potrivite;
– părul, atât când ne referim la sprâncene, dar și la podoaba capilară, care pare mai rar sub influența culorilor nepotrivite;
– nasul care poate să devină mai lung sau mai lat, disproporționat, sub influența culorilor nepotrivite;
Cum cred că arăt și cum arăt de fapt
Partea cea mai importantă a realizării acestui test de culoare și a analizei cromatice este descoperirea sursei acestor modificări observate în oglindă. Când vedem cearcăne adânci, noi credem că așa arătăm de fapt, chiar dacă ele sunt doar efectul unei bluze într-o culoare nefericită. Realitatea trăsăturilor noastre este, de fapt, cea reprezentată de culorile potrivite. Ele sunt cele care reacționează pozitiv în raport cu pigmentul pielii noastre și sunt în armonie cu trăsăturile noastre cromatice în general.
Fiind un test de culoare bazat pe noțiuni științifice, rezultatele acestuia sunt 100% obiective. Cu alte cuvinte, eu nu îmi dau cu părerea despre culorile care îți vin bine. Eu constat și îți arăt și ție cum te transformă în bine sau în rău o anumită nuanță, apoi notez rezultatele. Relevanța testului se bazează pe reacții fizice care definesc armonia noastră estetică și scot în evidență frumusețea naturală. Astfel, devine incontestabilă valoarea utilizării corecte a cromaticii – nu doar în vestimentație, ci în tot ceea ce ne definește imaginea de ansamblu.
În practică, ne putem imagina situația în care dimineața, după ce ne-am îmbrăcat, mergem în fața oglinzii pentru a ne realiza machiajul. Purtând o culoare nepotrivită vom considera că cearcănele, imperfecțiunile, colorația de la nivelul pielii – toate trebuie acoperite cu un strat substanțial de primer, corector și fond de ten. În realitate, doar schimbând culoarea hainelor cu cea corectă din punct de vedere cromatic, efectele acestea s-ar estompa și machiajul pe care ni-l realizăm astfel ar fi mai natural – cu straturi fine de produs și un efect final mult mai plăcut estetic.
Impactul la nivel emoțional
După ce ne uităm zilnic în oglindă la un chip încercănat, cu aspect umflat, palid sau pământiu, ochi căzuți și mină tristă, starea noastră emoțională are de suferit. Emoțiile negative generate astfel au urmări grave asupra stimei și încrederii în sine, contribuind la apariția depresiei și la un randament scăzut în viața socială și profesională. Având în vedere că în majoritate sunt doar efecte ale cromaticii – nu realități, această situație poate fi nu doar evitată, ci transformată într-un rezultat opus.
Particularitatea realizării unei analize cromatice este bunăstarea pe care o dobândești instantaneu. Când descoperi că tot ceea ce considerai imperfecțiuni poate fi diminuat imediat, doar folosind o paletă de culori personalizată, realitatea se modifică datorită apariției entuziasmului. Începe o nouă etapă a explorării noilor informații despre purtarea și coordonarea culorilor, care generează beneficii în lanț. În plus, satisfacția este cu atât mai mare cu cât de simplă și ușor de pus în practică este soluția.
Analiza cromatică – 4 “anotimpuri” și 16 tipologii
Știința colorimetriei aplicată în vestimentație și estetică pune accentul pe particularitățile fiecărui individ. Astfel, dincolo de apartenența fiecăruia dintre noi la o tipologie cromatică, există și repere particulare de care trebuie să ținem cont în alegerea și folosirea culorilor.
Acest tip de sesiune stilistică poate fi realizată exclusiv de către specialiști care dețin elementele de know how, în urma unei specializări dedicate, disponibile la academii de modă selectate. Cunoașterea tipologiilor cromatice este un atribut de bază nu doar pentru domeniul modei, ci este esențial și pentru specialiștii din industria de make-up și hair style.
Există patru tipologii cromatice principale, denumite după cele patru anotimpuri. Două dintre acestea reprezintă tipologiile cu o predominanță cromatică rece – Vara și Iarna. Celelalte două, Primăvara și Toamna, definesc tipologiile cu dominanță caldă a cromaticii. Fiecare dintre cele patru tipologii principale, are câte patru tipologii secundare. În total, șaisprezece tipologii diferite care definesc trăsături cromatice dintre cele mai diverse.
Tipologia cromatică nu se schimbă în timpul vieții, ci este un element cu care ne naștem. Ea poate fi doar ușor influențată de schimbarea nuanței părului, purtarea lentilelor de contact sau bronzul intens, însă parametrii ei de bază rămân aceiași. Elementul cel mai important, subtonul pielii, este singurul asupra căruia nu putem să intervenim și astfel nu se poate modifica.
Construind autenticitatea
Pentru fiecare persoană în parte există o paletă personalizată de culori care se asortează în mod diferit și care oferă avantajul căutat de toată lumea: oricare două, trei sau mai multe culori alăturate din această paletă, se potrivesc între ele. Cu alte cuvinte, atunci când ne cumpărăm hainele, accesoriile și bijuteriile bazându-ne pe această paletă de culori, nu numai că ele ne vor sta foarte bine, dar se vor și potrivi natural unele cu celelalte.
Armonia cromatică astfel creată generează apariții de impact, făcându-ne cu ușurință memorabili. Echilibrul pe care îl exprimăm din punct de vedere vizual, cu un look construit pe baza paletei de culori personalizate, conturează personalitatea și accentuează trăsăturile pozitive de caracter. Este ceea ce vedem la vedetele internaționale, dus la desăvârșire, pe covorul roșu. Dar regulile se pot aplica și pentru viața de zi cu zi.
Împreună cu sesiunile stilistice pentru Forma Corpului și Stil vestimentar, Analiza Cromatică definește ADN-ul Stilistic al fiecărei persoane. El ne oferă reperele necesare nu numai pentru a ne exprima personalitatea în mod autentic cu ajutorul vestimentației, ci pentru a ne cunoaște atu-urile fizice, valorificându-le astfel la potențialul lor maxim.
Despre cum se conturează complet o identitate stilistică pornind de la esența fizică, o să vă povestesc într-un articol viitor.