Alex Marinca
Consultant de business
În orice companie unde se dorește dezvoltare și performanță, vine un moment în care scalarea afacerii necesită o schimbare radicală de mentalitate și nu numai. Mulți dintre antreprenorii care încep o afacere sunt, de obicei, și cei care lucrează efectiv. De exemplu, într-o clinică de estetică, medicul care face intervențiile este în același timp patron, manager, contabil, responsabil cu resursele umane și poate are și alte roluri necesare în companie. Pe parcurs ce afacerea se dezvoltă, antreprenorul care are mai multe roluri începe să angajeze oameni, însă aceștia nu îi preiau prea mult din responsabilități și nu-l degrevează de mulțimea de funcții pe care le are. Astfel, se ajunge la situația în care, la un moment dat, atunci când compania este gata să crească și să meargă la nivelul următor, este nevoie de o schimbare în rândul echipei și a conducerii – pentru a putea susține dezvoltarea companiei.
Multe companii nu înțeleg importanța acestor schimbări și rămân blocate la un nivel pe care nu-l pot depăși. Iată care sunt cele mai des întâlnite întrebări pe care antreprenorii aflați în această situație le au și răspunsurile oferite de consultantul de business Alex Marinca.
Când o companie are nevoie de un consultant?
Cei mai mulți dintre antreprenori consideră că dacă au construit afacerea de la zero și este ca și „copilul lor“, ei știu cel mai bine cum să o crească. Este așa, însă până la un punct, iar acel punct poate fi „barajul” peste care mulți nu pot trece. Cunosc mulți profesioniști care nu înțeleg importanța unui manager în compania lor. Ei vor să fie și manageri, dar și să performeze în meseria lor, cea de medic, de exemplu. Acestor profesioniști le spun clar că au de ales între a fi manager sau a fi medic. Nu le pot face pe ambele foarte bine. Managerul are nevoie de timp și anumite resurse pentru a manageria, iar medicul are, de asemenea, nevoie de alt timp și alte resurse pentru a profesa. Este foarte greu pentru mulți să accepte acest lucru și să aleagă. Consultantul vine în companie, evaluează afacerea și echipa, iar apoi propune un plan de transformare pe care îl implementează.
Ce anume trebuie schimbat într-o companie pentru a o scala?
Începem în primul rând cu mentalitatea. Pentru a putea merge la următorul nivel este nevoie ca antreprenorul, conducerea și fiecare dintre angajați să aibă o mentalitate care să susțină această dezvoltare. Astfel, ședințele de coaching cu fiecare angajat, workshopurile, dar și inițierea unei culturi organizaționale, vor ajuta la schimbarea mentalității și abordării acestor transformări.
Următorul pas este de a evalua și îmbunătăți structura organizației, începând cu organigrama și apoi cu departamentele. Fiecare om trebuie să aibă foarte clar definitivat ce rol are și ce atribuții îndeplinește. Este foarte important ca Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) să existe și să fie aplicat, iar procedurile de lucru să fie foarte clare și asumate de fiecare angajat.
Marketingul și vânzările sunt evaluate și apoi îmbunătățite pentru a susține această creștere. Iar zona de resurse umane trebuie eficientizată, pentru a evalua și aduce în firmă cei mai potriviți angajați.
Care este cea mai mare frică a unui antreprenor?
Cu siguranță este frica de a pierde afacerea, de a falimenta. De aceea, cei mai mulți antreprenori vor să controleze tot și le este greu să aibă încredere că alții ar putea face ceea ce fac ei. Pentru a crește afacerea, adevărata schimbare începe cu schimbarea acestei mentalități și acceptarea antreprenorului că nu poate face totul de unul singur.
Când ești antreprenor, e nevoie să începi să ai încredere în oameni și să îi lași să te ajute…nu de aceea îi angajezi? Sunt mulți care se luptă cu această încredere și, de multe ori, au dreptate. Oamenii aleși de ei pentru companie nu performează așa cum își doresc. De ce? Răspunsul este mai sus: controlul excesiv. Un scurt exemplu: nu lasă oamenii specializați în resurse umane să angajeze și, astfel, persoanele care ajung în companie nu sunt poate cele mai potrivite.
Pentru a-și depăși această teamă, antreprenorii au nevoie să lucreze cu ei înșiși înainte de a scala afacerea. Orele de coaching și terapie cu specialiști, cursurile și dezvoltarea personală, toate acestea fac minuni pentru mulți. Astfel, antreprenorii vor învăța să aibă încredere în ei, în oameni și să renunțe treptat la nevoia de control absolut.
Ce provocări pot apărea în acest proces de dezvoltare?
Prima și cea mai mare provocare este rezistența. Există o rezistență naturală la schimbare, la nou, a fiecărui om. Ieșirea din zona de confort este una dintre cauzele pentru care angajații pot prezenta această rezistență la schimbare. Sau, de asemenea, ieșirea din zona de confort poate reprezenta motivul pentru care va dura mai mult timp până când angajații acceptă schimbarea, o înțeleg și o integrează. De aceea, este important ca angajații să fie implicați în schimbare, nu doar să li se comunice ce decizii s-au luat.
Conducerea companiei împreună cu consilierul vor prezenta toate schimbările ce vor urma în companie, pentru a fi dezbătute și îmbunătățite împreună cu angajații. Oamenii vor ști ce urmează, vor fi implicați în schimbare, iar așa le va fi mult mai ușor să o accepte și integreze. Procesul acesta este esențial ca integrarea să fie eficientă și de lungă durată.
Ce face consultantul de business atunci când merge într-o firmă?
Pentru început are loc o discuție cu proprietarul afacerii pentru a descoperi ce intenții are și dacă este el pregătit să facă schimbările necesare. Daca la această discuție totul este în regulă, consultantul merge în companie și discută cu fiecare angajat, inclusiv cu conducerea, pentru a înțelege direct de la sursă care sunt adevăratele probleme și provocări în relațiile dintre angajați, între angajați și conducere și în firmă, în general.
Se realizează un plan de acțiune, bazat pe concluziile evaluării tuturor, plan ce este prezentat conducerii. Dacă planul este aprobat, începe integrarea lui cu ajutorul consultantului și echipei sale. Integrarea unui astfel de plan durează cel puțin 12 luni, ca el sa fie asimilat cât mai bine. Zonele în care consultantul acționează într-o companie sunt: management, marketing, resurse umane, vânzări, cultură organizațională și alte zone specifice, în funcție de profilul companiei.
Mai multe detalii despre consultanța în business și contact:
RLJ Consult Training SRL
Consultant: Alex Marinca
Tel: 0766.448.944
E-mail: m.alexandru@yahoo.com