Alex Marinca, coach, trainer și speaker, ne-a răspuns întrebărilor legate de călătoria noastră prin viață, atât la nivel personal, cât și profesional. Despre evoluție și dezvoltare, într-un interviu fascinant:
Bună Alex, ne bucurăm să vorbim azi cu tine despre acest subiect foarte provocator pentru cei ce au propria afacere și lucrează direct cu clienții. De ce este greu să-ți păstrezi clienții?
Alex Marinca: Bună și mă bucur să pot da o mână de ajutor celor care sunt în această situație. Atunci când îți aduci clienții, cauți să-i atragi cu acel lucru de care ei au nevoie. Dacă ei simt că tu le poți da valoarea pe care ei o caută, atunci decid să cumpere serviciul sau produsul tău. Până aici este minunat. Problema este că, odată cu această decizie vin și așteptările legate de a primi aceeași valoare și după prima experiență împreună. Ei vor să primească același lucru sau chiar mai mult, la aceeași valoare sau poate mai mare, la același preț sau la unul mai bun. Dacă nu sunt îndeplinite aceste lucruri, ei vor pleca.
Dar nu asta vor și firmele să ofere? Mai multă valoare și prețuri cât mai bune? De ce însă unii totuși nu reușesc să-și mențină clienții?
Firmele vor acest lucru, este adevărat, dar cine din firmă vrea asta, mai exact? Proprietarul companiei, managerul sau cei ce sunt parte din conducere, de obicei. Problema, de cele mai multe ori, este la ceilalți din firmă. La angajații care lucrează doar pentru salariu sau ca să fie bine. Mulți au mentalitatea „dau 50% acum și doar când o să am job-ul perfect o să dau 100%”. Nu sunt dispuși să dea tot, pentru ei în primul rând, pentru a se respecta pe ei înșiși, și implicit și pentru clienți. Nu spun că unii nu sunt gata să o facă sau chiar o fac, însă uneori nu știu cum să o facă.
Cum adică nu știu cum să o facă?
Fiecare companie are propria sa strategie de interacțiune cu clienții și ține de branding, PR, poziționare pe piață, customer service și așa mai departe. Câte firme au implementat cu adevărat aceste lucruri? Câte firme le oferă angajaților posibilitatea de a se dezvolta personal prin a-i susține în traininguri, cursuri sau seminarii în care aceștia să poată avea o altă perspectivă asupra vieții lor și a relației cu cei din jur? Dacă acasă ești într-o relație toxică sau dacă relația cu familia este foarte precară, deși ai vrea să fii 100% prezent pentru clientul tău, nu o poți face, pentru că tu ești încă undeva departe, în drama sau suferința pe care o cari cu tine. Iar asta se va simți în legătura cu clienții.
Și ce este de făcut? Ce au de făcut cei ce conduc o afacere proprie pentru a-și păstra clienții?
O să le ofer câteva idei pe care le pot implementa imediat:
- Să ofere valoare clienților „pe bune” și fără oprire. Să inoveze, să creeze, să vină cu cât mai multe idei care să ofere valoare. Clienții au multe variante din care pot alege, de aceea ei vor fi atrași de locul unde vor primi cea mai mare valoare.
- Să te intereseze de clienții tăi. Pe tine, conducător de afacere, dar și pe angajații tăi. Și nu doar la nivel declarativ, chiar să te intereseze cu adevărat de clienții tăi și de nevoile lor. Să fii gata să îi asculți, să-i vezi, să-i respecți, să-i îndrumi și să-i servești cum știi cel mai bine. Ei vor simți asta, așa cum și tu o simți atunci când cineva o face pentru tine.
- Să le oferi posibilitatea angajaților să se dezvolte, să-și rezolve problemele din afara serviciului, să învețe cum să poată da cât mai mult pentru clienți și cum să o facă «pe bune». Cum o poți face? Printr-o cultură organizațională eficientă și sănătoasă, prin cursuri și traininguri, printr-un leadership adevărat și prin respect și încredere.
Să fii un leader și nu un patron care dictează angajaților. Un leader creează o viziune pe care ceilalți o urmează. Vei atrage astfel un anumit fel de oameni în firma ta. Pe cei ce au aceeași viziune cu a ta. Pentru cei ce nu o au sau nu sunt dispuși să ofere valoare, să nu-ți fie teamă să-i îndepărtezi din companie. Succesul unei companii este dat de oamenii care fac parte din ea.
- Să ai curajul să fii altfel decât ceilalți. Să ieși din tipare în tot ceea ce faci. Oamenii s-au săturat de aceleași lucruri și vor și ceva nou, modern, actual și în ton cu evoluția lor. Da, sunt unii clienți care își doresc continuitate. Nu despre asta vorbesc neapărat. Poți crea continuitate prin servicii și produse de valoare foarte mare, prin costuri și așa mai departe.
Cei mai buni clienți vin de obicei prin recomandări. Cum îi poți convinge pe clienții actuali să te recomande și altora?
Aplicând tot ce am spus mai devreme. Ca și client, când te simți înțeles, apreciat, văzut, iar problemele îți sunt rezolvate așa cum tu îți doreai sau chiar mai bine, vei fi mulțumit, fericit și asta îți va da o stare de bine pe care vei dori să o împărtășești și cu alții. Este ca și când ai merge la un film bun, care îți place foarte mult, după care ții neapărat să-l recomanzi prietenilor tăi pentru a se bucura și ei de experiență. O faci fără vreun interes, ci doar pentru a le oferi și lor valoarea pe care tu ai primit-o. Când vrem un anumit produs sau serviciu și cineva ne recomandă cu bucurie unul, îl alegem pe acesta de obicei, în detrimentul unui produs sau serviciu similar văzut poate într-o reclamă sau despre care am citit. Recomandarea bate în general orice altă formă de reclamă.
De la ce pornește schimbarea de atitudine pentru succesul în business?
Schimbarea de atitudine începe prin schimbarea ta ca persoană. Tot ce ne ține pe loc, de obicei, din a avea succes, vine din limite, tipare, frici, programări pe care le cărăm cu noi fără să știm că sunt acolo. Dar vedem și simțim influența lor. Trebuie să accepți că este nevoie să faci curățenie în viața ta. Este momentul să lași în urmă cu adevărat toate acele lucruri din trecut – provocări, povești, drame. Este nevoie să decizi să începi să trăiești altfel. Pasul următor este să începi să crești, să evoluezi și să te dezvolți personal. Să înțelegi că succesul vine din evoluție. Se spune că oamenii de afaceri de succes citesc în fiecare zi, ajungând să citească o carte pe săptămână. Tu câte citești?
Concret, ce presupune o ședință de coaching?
O ședință de coaching este o întâlnire față în față cu un coach – life coach, business coach sau orice alt coach, în funcție de necesitățile tale. Într-o astfel de întâlnire ai posibilitatea de a discuta deschis despre ce vrei să schimbi în viața ta și să o faci concret, alături de coach. Facem exerciții, discutăm „pe bune” despre obiective și cum să le atingem, primești teme pe care să le faci acasă, unde adevăratele provocări sunt să revii pentru a evalua ce a mers și ce nu, pentru a corecta și a merge înainte.
Ce tip de persoane ar trebui să apeleze la programul tău de coaching?
Programul este deschis pentru oricine. Eu am lucrat cu copii de 7-8 ani, cu adolescenți de 14-15 ani, cu tineri, adulți și cu persoane în vârstă, cu femei și bărbați, din locuri diferite, din România și din străinătate, din multe domenii de activitate, dar și cu probleme, provocări sau situații diverse de viață. Îmi place să lucrez cu oameni hotărâți să schimbe ceva în viața lor și cu cei care acceptă că nu o pot face singuri. Îi admir și îi respect pe cei care au curajul de a accepta că au nevoie de ajutor și o și fac, apelând la mine. Pentru aceștia dau întotdeauna și eu 100%, nenegociabil.
Cât durează programul și ce presupune el?
Programul durează 12 săptămâni (3 luni) și presupune o întâlnire săptămânală de o oră, o oră și 15 minute. Între ședințe dau teme ce reprezintă partea practică, aplicată, a lucrurilor pe care le discutăm în cadrul ședințelor. Una este să vorbești despre transformare și alta este s-o faci practic. De aceea, aceste teme sunt despre a face practic și a vedea ce funcționează și ce nu. Ce funcționează poți integra în viața ta de zi cu zi, iar ce nu – elimini.
Ce descoperă persoanele care apelează la tine și cum începe călătoria lor spre succes?
Descoperă în primul rând ce resurse extraordinare au deja în interior și, de cele mai multe ori, nici nu știu că le au la dispoziție. Descoperă că pot fi fericite și fără să fie condiționate de ceva sau cineva din exterior. Mai descoperă că nimic și nimeni nu-i poate opri să-și atingă orice obiectiv au în această viață și încep să facă pași concreți spre el. Se descoperă pe sine și cine sunt cu adevărat și încep să schimbe relația cu ei înșiși și cu cei din jur. De ce? Pentru a începe să trăiască acea viață pe care știu ca o merită.
Călătoria spre succes începe întotdeauna cu o călătorie în interiorul tău.
O recomandare de final?
Dacă ai afacerea proprie ar trebui să începi să oferi cât mai multă valoare în tot ce faci pentru clienții tăi. Dacă ești angajat, dă tot pentru tine, în primul rând și apoi pentru clienții cu care interacționezi și nu te mulțumi cu mediocritatea și cu „hai că merge și așa”.
Unde te pot găsi cei care vor să afle mai multe despre tine și despre ce faci?
Pentru cei ce vor să facă pași concreți în a-și crește afacerea și a-și aduce și păstra cât mai mulți clienți, îi invit pe site-ul meu www.alexmarinca.com, unde se pot înscrie la o ședință gratuită de coaching în care identificăm ce se poate face concret, după care decidem dacă ne apucăm de treabă pentru a schimba ceva în companiile acestora. Pentru managerii sau proprietarii de afaceri am o provocare. Să intre pe www.restartlife.ro și dacă sunt gata să meargă la următorul nivel pentru a avea succes în fiecare zona din viața lor, să aplice la călătoria ce le va schimba viața pentru totdeauna.