Importanța și simbolismul încălțămintei și hainelor în basme, ca instrument care te însoțește în fantastica aventură a creșterii
O legătură specială leagă femeile de pantofi. Aceasta pare a fi o declarație superficială dacă nu este investigată. Și, dintr-o dată, suntem catapultați în ceea ce mulți definesc ca fiind o lume efemeră: ei bine, nimic nu este o coincidență și nimic nu este de suprafață. Fiecare fapt, sau presupus fapt, ascunde secrete și folosește sensul profund al lucrurilor. Realitatea creată se bazează pe simbol: un semn primordial care dă lumină realității… de aceea, pentru a descoperi legătura atavică dintre feminin și încălțăminte, ar trebui să pătrundem într-o lume a arhetipurilor din care provin simbolurile și semnificațiile, prin alegorii fantastice.
Basmele sunt, într-adevăr, cufere cu comori care apar din inconștientul colectiv și ne oferă originea sensului ascuns. Și, vorbind despre pantofi și femei, ar trebui să ne întrebăm: care este cea mai faimoasă poveste populară care se centrează pe această legătură?
Desigur, Cenușăreasa! Dar nu suntem încă în vechea Europă, ci în Egipt, probabil în jurul secolelor VII-VI î.Hr. Acesta este poate basmul din care au fost dezvoltate ulterior diferitele versiuni pe care le cunoaștem astăzi, un basm popular, animat de atentul Walt Disney în anii 1950, făcându-l unul dintre cele mai cunoscute la nivel mondial. Originea acestui basm ne duce înapoi în țara faraonilor.
Frumoasa Rhodopis sau „fața de trandafir” făcea baie în aer liber, într-un ținut îndepărtat, alcătuit din deșerturi imense, dar și din orașe somptuoase pline de monumente maiestuoase, când un șoim a coborât și i-a furat sandala. Pasărea de pradă a zburat, ducând „comoara” la Memphis, unde Psammetichus, unul dintre cei trei faraoni ai dinastiei egiptene XXVI, se ocupa de chestiuni politice.
În timp ce era distras de birocrația plictisitoare, șoimul, ajungând la palatul său, i-a scăpat sandala furată lui Rhodopis în poală. Faraonul a rămas înmărmurit, deoarece acesta i se părea a fi chiar un semn divin. În prada acestei revelații, el a ordonat să fie găsită imediat tânăra căreia îi aparținea fascinantul pantof. După câteva cercetări, frumoasa fată a fost găsită, iar cei doi au avut o nuntă fastuoasă schimbându-i astfel condiția de sclavă. Noblețea și puritatea sufletului sunt recunoscute și doar cineva demn va putea purta acele proporții perfecte. Pantoful este, așadar, în simbolismul basmului, forma exterioară a interiorității feminine. Exact ca în povestea Cenușăresei.
În filmul lui Walt Disney, găsim urme ale acestei străvechi povești populare, în cântecul universal cunoscut: „Un vis este o dorință pe care inima ta o creează”.
Dar de ce pantofii?
Dacă citim cu atenție aceste prime două basme, unul întrepătrunzându-l pe celălalt, vom vedea că vorbim despre un conținut oglindă, dacă poate fi denumit astfel. Un pantof perfect se potrivește un suflet perfect și pur. Picioarele sunt un vehicul simbolic și concret al vieții și/sau călătoriei noastre spirituale. Dacă ne bazăm pe originea cuvintelor, vom descoperi că termenul „păcat” derivă din latinescul „peccātum”, de la verbul „peccāre”, care înseamnă „a face un pas fals”, de la „peccus” = „cu piciorul defect” (derivat de pēs, pedis „picior”) sau picior care nu urmează calea cea bună, care se abate, adică nu urmează calea pe care sufletul său o indică drept potrivită pentru viața și/sau creșterea spirituală. Un suflet impur deci.
În acest sens, simbolismul piciorului își dezvăluie importanța oficială, așa cum pantoful reprezintă vehiculul său principal. Basmele ne amintesc mereu de asta. În poveștile de înțelepciune, pantofii au întotdeauna acest aspect luminos al dorinței, când protagonista merită, pentru calitățile sale și prin grația sufletului ei pur, va fi reuși și va câștiga premiul dupa care tânjește: ocuparea locului său de drept și meritat în lume. Acest lucru se întâmplă întotdeauna printr-un pantof, un semn exterior, o urmă clară a stării sale interioare, a sufletului său.
Emblematică în acest sens este povestea spusă în „The Wonderful Wizard of Oz”, unde îndrăzneața Dorothy, o fată ajunsă pe ținuturile Țării Fermecate din cauza unui misterios ciclon, își va arăta curajul într-o lungă călătorie. Și o va face purtând papucii de argint ai Vrăjitoarei din Est – pantofi cu o putere misterioasă, care o vor ajuta să ajungă în Orașul de Smarald și să îi ceară evazivului Oz să o lase să se întoarcă la casa ei din Kansas. Dar, numai pantofii o vor putea aduce înapoi la locul de unde a plecat.
Vrăjitoarea Bună îi va spune: „Pantofii de argint au puteri prodigioase. Una dintre cele mai curioase calități ale lor este că te pot duce oriunde în lume în doar trei pași și fiecare pas va dura cât ai clipi. Tot ce trebuie să faci este să bați din călcâie de trei ori și să le poruncești pantofilor să te ducă oriunde vrei să mergi”.
Și, tocmai aici putem găsi valoarea simbolică a pantofilor. Un semnificant care rezonează mai clar în ceea ce privește universul feminin – „Te pot duce oriunde în lume…”. Aici pantofii își dezvăluie puterea simbolică: sunt o trecere, un element fondator care îți permite să mergi pe propriile picioare și să acționezi în realitate. Pantofii îți permit să „fii în lume”, să trăiești în lume, nu să supraviețuiești, motiv pentru care, femeile în primul rând, sunt cele care au o legătură profundă cu pantofii. Și, tocmai în comoara care a ajuns până la noi prin poveștile înțelepciunii tradiționale vedem explicația, deoarece basmele sunt fosile culturale ale inconștientului colectiv. În ceea ce priveșe partea negativa, o altă poveste populară binecunoscută ne arată această valență a pantofilor, spunându-ne cum căutarea suveranității cuiva în lume, care este echivalentă cu căutarea adevăratei esențe, poate fi o condamnare dacă este tratată greșit.
Hans Christian Andersen ne povestește despre acest lucru când preia basmul „Pantofii roșii”, unde o fetiță săracă, care purta iarna saboți incomozi de lemn, a primit o pereche de pantofi vechi de piele roșie, creați pentru ea de către mama cizmarului. Fetița îi va putea purta în ziua morții mamei sale. Rămasă singură pe lume, va fi adoptată de o doamnă bogată care apare în trăsura ei și o vrăjește pe fetiță cu promisiunea unei vieți de pline de confort. Ajunsă în casa ei nouă și luxoasă, va trebui să renunțe la pantofii ei de piele și să folosească alții, noi. Cei vechi vor fi arși. Și aici fetița își pierde puterea, renunță la vitalitate. Va purta alți pantofi roșii, făcuți pentru altcineva, nu pentru ea, devenind astfel o victimă. Pantofii îi vor controla fiecare pas, alegând în locul ei unde să meargă. Prizonieră într-un dans infernal, va ajunge în sfârșit la casa călăului căruia îi va cere să îi taie picioarele.
Piciorul, așa cum am scris mai sus, este o parte a corpului care ne permite să ne mișcăm în lume, să alegem calea pe care să o urmăm. Este mijlocul fizic al călătoriei interioare, iar pantoful care îl învăluie este vehiculul care face posibilă călătoria. Nu este de mirare că sunt mai presus de toate, simbolizează libertatea de acțiune în lume. În acest sens, a avea încălțăminte perfectă pentru picioare înseamnă a merge pe drumul cel bun, a fi ferm în convingerile tale și a avea mijloacele de a acționa în consecință.
„Dă-i unei fete pantofii potriviți și ea poate cuceri lumea.” Așa a spus Marylin Monroe, pe cât de frumoasă, pe atât de inteligentă… O cităm pentru că această frază, deloc lipsită de sens, ne permite să readucem acest excursus asupra simbolismului pantofilor la nivelul real pentru a-l aduce la zi, spunând că femeile, prin „pasul potrivit” și pantofii potriviți, își vor găsi locul în lume.
Nu există niciun accesoriu capabil să ne exprime identitatea cu aceeași versatilitate ca pantofii. Fiecare dintre noi are o multitudine de sine pe care le folosim în diferite contexte ale vieții: de exemplu, un eu care lucrează, un eu seducător, un eu sportiv, un eu parental, un eu privat (și multe altele bazate pe rolurile noastre). Nu este neapărat necesar să ne schimbăm hainele pentru a comunica un alt sine (tot fiindcă de multe ori ne lipsește timpul pentru a face asta!), este suficient doar să schimbăm tipul de pantof sau toc.