Rusanda Davideanu – Expert în Brand Personal & Fondator Bookletta
Din Republica Moldova la București. De ce ai ales Bucureștiul?
Am ales să plec de la Chișinău la București la 19 ani, pentru a intra la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Am venit pentru studii mai bune, pentru șansa de a locui într-un oraș mai mare, într-o țară cu mai multe posibilități. Sunt fericită că am ales să fac asta, consider că aici mi-am găsit locul, oamenii potriviți și oportunitățile de creștere.
Povestește-ne cum a fost drumul tău profesional, de la începuturi până astăzi. Ce provocări ai avut? Cine a fost alături de tine?
Am început să lucrez verile de dinainte să împlinesc 18 ani, eram dornică să fac ceva cu viața mea, să fac mai mult decât școală. Am fost traducător, am lucrat în call center, iar la 19 ani m-am angajat într-o agenție de publicitate la București. La 20 eram în agenție de PR, domeniu în care m-am regăsit cel mai mult, iar la 25 ani am lansat Bookletta, geanta pentru femeia care citește.
Cum a luat naștere Bookletta?
Bookletta nu s-a născut din dragostea mea pentru genți, ci din dragostea mea pentru CARTE. Iubind cărțile și luptând pentru promovarea lecturii pentru tinerii din Republica Moldova și România (prin intermediul campaniei „Citesc, deci sunt sexy!”), am inventat o geantă cu un buzunar special, transparent, dedicată cărții.
A fost o provocare construirea primelor modele, care aveau o structură diferită, cu acest buzunar special prin care se vede cartea pe care o citești. Acest buzunar are o dublă funcție: atât de protecție a cărții cât și de expunere a ei. Astfel, lumea te judecă după coperta cărții pe care o citești, nu după brandul genții. Este un statement de cultură și dragoste pentru lectură și cred că ar trebui să avem mai multe obiecte de fashion care să modeleze mentalități, comportamente pozitive și constructive. Fashionul poate însemna mai mult decât o bucată de pânză.
Bookletta tocmai a pășit în cel de-al zecelea an de existență, a cucerit multiple continente și este o geantă foarte iubită în România și în Republica Moldova, unde avem cele mai multe #booklettagirls. Avem modele de rucsaci pentru adolescenți, genți pentru tineri și adulți, geantă pentru laptop și un model special pentru femeile care au probleme cu spatele și caută o poșetă ușoară. La fiecare Bookletta comandată, se primește cadou o carte, pentru că asta facem, până la urmă: promovăm lectura.
Povestește-ne despre cea mai mare reușită a ta pe plan profesional de până acum.
Bookletta m-a dus pe culmi strălucitoare, de la emisiuni Tv la premii și apariții în presă. Dar cel mai frumos moment pentru mine a fost discursul meu despre inovație la TEDx Cluj, pe scena operei, în fața a 960 de oameni. Am înțeles atunci că rolul meu pe această planetă este să acumulez și să transmit informații, să inspir și să-mi dezvălui viziunea proprie lumii.
De acolo, încet-încet am revenit în zona comunicării, iar în 2020 m-am relansat în zona de PR & comunicare, cu specializare în branding PERSONAL.
Ce te-a atras către acest drum, al Personal Brandingului?
Am descoperit Brandingul Personal în 2007, când, studentă fiind, am participat la un curs specializat în acest domeniu. Atunci încă Brandul Personal era ceva SF și în mod sigur nu eram pregătită pentru asta, dar deja eram fascinată de această idee. Există câteva experiențe din viața mea care m-au ghidat pe acest drum, ca niște piese de puzzle care s-au așezat, una lângă alta: experiența în fashion & design, studiile de comunicare, cele de fotografie, experiența cu mass-media, pasiunea pentru psihologie, public speaking și PR. Toate aceste elemente puse împreună au construit un sistem de lucru pentru mine și o formula de succes pentru Brandingul Personal.
Ce faci pentru evoluția ta în acest domeniu?
Învăț în mod continuu. Învăț din cărți, de la oameni și din experiență. Învăț din călătorii și din greșeli. Învăț din eșec și din succes. Învăț din povestea mea și din poveștile celor care ajung în fața mea, în fotoliul galben. Este singurul mod în care poți să excelezi: prin a nu te opri din învățat.
Din perspectiva ta, ca expert, care este cea mai mare greșeală pe care o fac oamenii în ceea ce privește Brandul Personal?
Cea mai mare greșeală pe care o poți face este să-ți imaginezi că nu ai nevoie de Brand Personal, pentru că nu vinzi nimic. Atunci te întreb: până la sfârșitul vieții tale, crezi că niciodată nu vei dori să vinzi ceva? Chiar și dacă ești angajat și îți dorești să rămâi angajat în companie, doar un Brand Personal puternic & smart te poate ajuta să crești rapid și să evoluezi spre poziția la care visezi. Am testat asta pe câțiva clienți, i-am poziționat în cadrul companiei lor și i-am ajutat să crească rapid spre poziția de leadership pe care și-o doreau de mult timp.
Cum arată tendințele anului 2023 în materie de Brand Personal?Cea mai importantă tendință a lui 2023 în materia de Brand Personal este să ne nișăm: să nu mai facem de toate, să nu mai postăm și comunicăm de toate. Nu se poate să începem ziua cu cafeluță, apoi să vorbim de business și vânzări, apoi să ne pozăm cum ne machiem în oglindă, promovăm o cremă, mergem la un eveniment de networking și încheiem seara cu sarmale și giveaway. Asta transmite că nu știi foarte bine cine ești și ce vinzi. Mai bine analizează adânc personajul, arhetipul și obiectivele tale și apoi comunică cu putere în două, maximum trei direcții bine definite. Altfel, ai tendința să-ți bulversezi publicul țintă.
Cine ești tu, atunci când nu muncești?
Sunt o persoană pasionată de călătorii, mâncare bună, evadez în natură, petrec timp cu prietenii sau merg la teatru. Fiecare pas pe care îl fac mă învață ceva, mă hrănesc cu diversitate și experiențe altfel.
Cum îți păstrezi echilibrul interior?
Câteodată îmi ating echilibrul interior în mijlocul unui eveniment cu sute de oameni, vorbind de pe o scenă, transmițând idei care să îi transforme pe cei din sala pentru totdeauna. Alteori am nevoie să evadez și să stau două săptămâni în Sri Lanka într-un retreat izolat din junglă pentru a atinge aceeași stare de echilibru. Sunt aceeași eu și acolo și dincolo, doar că în „stări de agregare” diferite. Îmi place să cred că e nevoie să ne ascultăm și să ne înțelegem nevoile diferite, în diferite momente ale vieții.