de Oana Manole
Și-a început cariera în industria de frumuseţe cu aproape 10 ani în urmă şi astăzi se bucură de profesia ei ca şi consultant spa pentru Spa d´Or Consulting, Spa Director pentru eforea Spa at Hilton, jurnalist freelance pe teme de spa şi beauty şi speaker la conferinţe de estetică în România.
Specializată în pre-deschideri şi proiecte de spa, Oana are deja la activ managementul mai multor spa-uri internaţionale de 5 * printre care Ocean View, Carita Spa, numită de Condé Nast numărul 1 în industria spa-urilor de croazieră, şi Fairplay boutique Spa, câştigător al premiului Spain´s Leading spa resort. În România a fost consultantul a 3 proiecte la mare pentru THR Marea Neagră, a oferit traininguri de servicii clienţi pentru numeroase centre şi a participat la pre-deschiderea şi apoi managementul spa-ului Hilton Sibiu.
De anul trecut, după 3 luni în Baku, Azerbaidjan pentru deschiderea primului eforea Spa at Hilton din Europa, Oana este Spa Director pentru eforea la Oradea.
În decursul timpului am ţinut de multe ori să scriu şi să vorbesc despre necesitatea de a considera procesul de recrutare în spa ca fiind unul esenţial: spa-ul tău merge acolo unde personalul tău îl duce.
Când îţi defineşti conceptul, valorile şi misiunea gândeşte-te deja ca personalul tău va trebui să cunoască şi să împărtăşească aceleasi valori. Am lucrat cu staff-uri din Indonezia, Italia, Brazilia, Thailanda, Azerbaidjan, Spania, Filipine, S.U.A, Canada , România etc. Şi cei cu care m-am înteles de la bun început şi cu care am făcut echipe extraordinare au fost cei pasionaţi de munca lor, cei care preţuiau educaţia mai mult decât banii, cei care veneau cu idei şi pentru care aprecierea din partea oaspeţilor valora aur. Cum dai de aceştia, te întrebi? Ei, aici începe arta…
Ca angajator, tu nu ai o poziţie de forţă. Acest lucru trebuie înţeles înainte de a începe căutarea personalului. Spa-urile creează locuri de muncă pentru oameni de talent. Şi oamenii care au talent şi cunoştinţe trebuie atraşi, apreciaţi, crescuţi, educaţi şi folosiţi ca educatori.
“Procesul de recrutare va începe cu crearea unei organigrame în care defineşti exact structura echipei tale.“
Creează apoi descrierea postului cu toate atribuţiile, având grijă ca acestea să fie realiste: dacă te aştepţi ca în timpii morţi terapeuţii tăi să preia din responsabilităţile recepţiei acum este momentul să gândeşti acest lucru şi să o pui pe hârtie.
În mod ideal, contractele pentru personalul tău vor fi gata înainte de a începe recrutarea. Aceste documente te protejează pe tine ca angajator dar trimit de asemenea şi un mesaj clar şi concis angajatului, într-o manieră profesionistă. Oricine vine să lucreze pentru tine trebuie să ştie ce are de făcut şi în ce termeni: tu respecţi pe oricine vine să muncească în afacerea ta , şi aştepţi acelaşi respect. Vei fi surprins de cât de bine sunt primite aceste documente.
Deşi contractele nu garantează rezultatele, ele sunt efective în cazul acelor indivizi care au intenţii rele sau pur şi simplu nu se potrivesc în companie – de multe ori, cerând de la diverşi angajaţi semnarea unor clauze simple cum ar fi cele de confidenţialitate am văzut că nu doreau să semneze; semnal de alarmă pentru mine.
*Nota Importantă: înainte de a da personalului contractele pentru semnat, dă documentele unui avocat sau consultant şi asigură-te ca legea, restricţiile şi orice indicaţie care guvernează aceste documente în regiunea sau ţara ta sunt respectate.
De asemenea, trebuie să ştii exact care este oferta financiară pe care vrei să o faci în funcţie de poziţie. În afara ofertei financiare gândeşte-te dacă vei folosi un sistem de comisionare şi cum vei distribui aceste comisioane. Consideră dacă oferi bonusuri, premii, training-uri. Educaţia continuă este unul din punctele forte în atracţia şi reţinerea unui personal de elită. Pachetul compensatoriu trebuie prezentat cu claritate pentru ca aceştia să ştie care este structura de plată şi modalităţile de creştere salarială sau în funcţie, daca acestea exista; care sunt ajustarile aplicabile in diverse situatii, daca concediile medicale se platesc sau nu si in ce proportie etc.
Interviul trebuie făcut în mai multi paşi; astfel vei evita o impresie greşită (mai bună sau mai rea). Intervievatul poate fi emoţionat, temător, poate părea nesigur, având în vedere că este o primă şi scurtă întâlnire care îi poate determina statutul din acel moment încolo. În cazul terapeuţilor aceştia vor avea un interviu, o probă practică cu Spa Directorul sau, unde există Managerul de Tratamente ( în care se vor demonstra şi abilităţile teoretice legate de practica propriu-zisă) şi, dacă este posibil o a doua probă mixtă cu o altă persoană din spa, cu expertiză în respectiva meserie.
Oferta de angajare serveşte pentru solidificarea termenilor negociaţi cu potenţialii candidaţi în timpul interviului şi fazelor de recrutare; va include fişa postului, va specifica dacă exista o perioadă de probă şi care este aceasta, detaliile în cazul concedierii, orele de lucru şi cele suplimentare, vacanţele, cazurile de boală ş.a.m.d.
Fişa postului va spune angajatului exact ce se aşteaptă de la el; acesta trebuie evaluat în relaţie directă cu criteriile prezentate. Astfel, se evită confuzia şi toată lumea se poate ocupa de ceea ce are de făcut.
Scrisoarea de respingere trebuie să fie de asemenea o regulă a casei. Dacă cineva a aplicat pentru o poziţie cu compania ta merită să primească un telefon , un email sau o scrisoare care să îi transmită că nu a fost cel ales.
Manualul de politici şi proceduri şi manualul intern al personalului – detaliază de asemenea termenii agreaţi în care va avea loc colaborarea între companie şi angajaţi. Este important ca orice schimbare în protocolurile descrise în manuale să fie anunţată şi, manualele aduse la zi.
Adesea unul dintre cele mai importante avantaje pe care le oferă o companie în timpul recrutării sunt oportunităţile viitoare; planul de creştere şi educaţie constituie un tip de program care nu numai că va atrage candidaţii cei mai buni dar va juca un rol esenţial şi în reţinerea personalului existent.
Un punct “dureros” în ceea ce priveşte partea de personal din orice spa este marea fluctuaţie existentă în acest domeniu. Din acest punct de vedere este bine să institui o clauză de non-competiţie în contract.
Această clauză stipulează că angajatul agreează să nu intre în competiţie cu angajatorul. Dacă angajatul va primi training valoros în timpul angajarii, clauza poate stipula ca timpul de non-competiţie să se extindă şi după terminarea contractului în sensul în care fostul angajat nu poate performa anumite tehnici şi tratamente în care a fost educat în compania angajatorului. De asemenea, angajatul nu are voie să solicite într-o eventuală afacere concurentă personal şi clienţi de la fostul angajator.
Termenii de confidenţialitate asigură angajatorul că angajaţii nu vor divulga informaţii confidenţială către competitori sau că se vor folosi de aceste informaţii în beneficiul propriu într-un anumit moment în viitor.
O formula puţin diferită de a lucra este colaborarea cu contractori independenţi. Nu recomand această procedură decât în cazuri speciale, deşi am văzut-o des folosită. Un contractor independent este şi greu de instruit în toate procedurile folosite şi mai puţin de încredere în ceea ce priveşte confidenţialitatea informaţiilor primite şi acordul de non-competiţie. Dacă, din orice motive alegi această formulă, asigură-te că toate condiţiile de colaborare sunt agreate şi semnate de ambele părţi şi condu audituri din timp în timp pentru a verifica că termenii sunt respectaţi.
Am acoperit partea “tehnică” a procesului de recrutare. Rămâne însă o profundă parte umană în ceea ce priveşte alegerea personalului în spa şi recomand să nu neglijezi orice sentiment pe care îl ai vizavi de persoanele care lucrează pentru tine. Ştii genul acela de echipă care se simte ca o mare familie? Ei bine, exact aceea este şi percepţia clienţilor! În spa, mai mult decât oriunde ei trebuie să se simtă ´acasă´, protejaţi şi răsfăţaţi şi acest lucru este cel mai bine făcut de o echipă în care toţi membrii se susţin unul pe celălalt, se repectă şi se ajută! Crearea acesteia este targetul şi responsabilitatea ta.