MAKEUP ARTIST & TRAINER AMA PIGMENTS
LORENA VÎLCU CIOBOATĂ
HELLO PIXI
A trecut mai bine de un an de când industria de beauty s-a schimbat brusc. Dar schimbarea nu trebuie percepută întotdeauna ca ceva negativ. Schimbarea înseamnă renaștere, evoluție, transformare. A fost o perioadă în care a trebuit să ne reinventăm, să găsim soluții.
Industria machiajului, printre multe alte meserii, a fost puternic legată de evenimente, deci – în plin declin. Poate sunt subiectivă prin prisma meseriei, dar din punctul meu de vedere, makeup artiștii au fost cei mai afectați. Spun asta pentru că produsele cosmetice au termen de valabilitate foarte mic, încadrate fiind între șase și 36 de luni, în condițiile în care se presupune că ele au fost deja cumpărate cu ceva timp înainte de pandemie.
Astfel, la sfârșitul anului trecut, o bună parte din specialiștii în makeup s-au găsit în situația în care au aruncat mai mult de jumătate dintre produse. Ținând cont de valoarea produselor profesionale, mă încumet să spun că pierderile materiale au fost considerabile.
Apoi, este și problema spațiilor în care machiorii își desfășoară activitatea. Cei mai puțin afectați au fost aceia care machiază acasă – restul fiind obligați să onoreze în continuare plata chiriilor.
De luat în considerare este și faptul că machiajul pentru evenimente este o meserie full time a majorității makeup artiștilor profesioniști; aici se încadrează atât machiorii din saloane, cât și trainerii din școlile de machiaj. Astfel, singurul venit al acestora a fost afectat în întregime.
Așadar, fiecare a trebuit să găsească soluții!
Prima și cea mai firească mutare a fost către online. Însă, aici au fost mai degrabă favorizați trainerii care au început să susțină cursuri online live sau preînregistrate. Limitele impuse de distanță s-au dizolvat, iar plaja de clienți s-a mărit considerabil. Putem spune că lipsa practicii a fost totuși un minus adus cursanților aflați la început de meserie, însă competiția trainerilor din mediul online a adus cu sine și un mare bonus: scăderea semnificativă a preturilor cursurilor. O altă schimbare a trainerilor a fost către cursurile fizice individuale, acestea devenind mult mai cerute de către clienți, fie că este vorba despre cursuri de automachiaj sau cursuri de lungă durată.
A fost introdus conceptul de „personal makeup shopper”, în care trainerii ofereau ședințe private de consiliere în vederea achiziționării de produse cosmetice pentru orice pasionat de beauty.
Vânzarea de produse cosmetice a cunoscut o pantă descendenta, astfel că marile branduri au pus mai mult accent pe recomandări venite din partea trainerilor decât pe reclame plătite pe rețelele media. Astfel, s-a simțit o competiție și în rândul distribuitorilor de produse cosmetice care căutau afiliere cu cei mai renumiți traineri machiori.
Cumva, trainerii de machiaj au fost mult mai puțin afectați de restricțiile pandemiei, decât au fost machiorii din saloane, al căror venit material se bazează în întregime pe machiajul de eveniment.
Vă pot spune că eu am resimțit această perioadă din toate cele trei posturi: cea a trainerului, cea a deținătorului de brand cosmetic și cea a machiorului de weekend.
Declinul financiar cel mai mare l-am resimțit clar din postura de machior pentru evenimente, așadar am câteva tipsuri pentru makeup artiștii aflați în aceeași situație.
M-am tot gândit: cum ar putea un machior sa își mărească veniturile în situația actuală?
Prezența în mediul online vinde!
A fi PRO-ACTIV în cariera ta, te deosebește de concurență și îți atrage notorietate. Prezența în mediul online generează vizibilitate și atrage clientele. Numele tău devine sonor, inspiră încredere și devine cunoscut în comunitate. Stabilește-ți un plan editorial de prezență online și încearcă să postezi conținut cât mai valoros pentru urmăritorii tăi. Constanța postărilor va atrage potențiali clienți.
Îmbunătățește-ți portofoliul cu poze profesionale și creează chiar și un website de prezentare, astfel încât să arăți cât mai mult din ceea ce tu poți oferi.
Fluxuri de venit secundare
Machiorii experimentați sau cei aflați la început de drum își pot suplimenta veniturile prin vânzarea produselor cosmetice către clienți. Acest lucru se poate întâmpla în mod independent, colaborând cu diverse branduri sau în cadru organizat, cum ar fi magazinele de specialitate în postura de angajat.
Majoritatea site-urilor dedicate oferă discounturi machiorilor care dețin certificate acreditate, astfel iți poți creste venitul cumpărând produse profesionale cu discount, pe care apoi să le vinzi clienților. Clienții sunt foarte tentați să cumpere rujul sau fondul de ten pe care specialistul le-a folosit în cadrul ședinței de machiaj.
Seminarii și workshopuri
Venituri suplimentare se pot obține și arătând altora talentul tău.
Sigur ai auzit expresia „Ce aș vrea să știu și eu să mă machiez așa cum o faci tu”. Folosindu-te de experiența ta, poți începe să predai mini-lecții de automachiaj. Viitorii tăi clienți pot fi din plaja celor deja existenți sau pot veni din mediul online dacă ești activ și postezi constant conținut de calitate.
Nu te stresa în legătură cu nivelul de performanță la care ești! Cei ce vor apela la serviciile tale sunt oameni normali care nu cunosc atâtea informații despre machiaj cum cunoști tu.
Extinde-ți serviciile
În condițiile actuale de pandemie, reducerea prețului unui serviciu de machiaj pentru eveniment nu mi se pare tocmai practică, însă ce poți face este să oferi servicii suplimentare sesiunii de makeup. Astfel, poți introduce anterior ședinței de makeup o ședință gratuită de pensat. Clienții adoră să primească bonusuri neașteptate. La fel de frumos îi vei surprinde dacă la finalul machiajului le vei oferi un mini-kit care sa conțină mostre de rujuri, creme etc.
Diversifică-ți talentul
Machiajul de salon poate avea ramificații către machiajul de televiziune, film, fashion editorial, podium, efecte speciale, teatru. Profită de talentul tău la maxim și extinde-ți viziunea și către alte domenii adiacente. Poți chiar să iei în considerare servicii suplimentare precum pensatul sau extensiile de gene, cu condiția să te specializezi în fiecare dintre aceste domenii. Având deja pricepere în machiaj, tranziția către aceste domenii va fi mult mai ușoară.
Makeup tutorials
Dacă ești pasionat de machiaj și nu ai trac în fața camerei, poți filma mini tutoriale de machiaj pe care să le încarci ulterior pe YouTube. Există câteva praguri pe care trebuie să le atingi înainte de a fi monetizate videourile tale, dar nu este imposibil. Până la urmă, indiferent dacă vei ajunge sau nu plătit de către YouTube pentru materialele tale, acestea te vor ajuta foarte mult la imagine și notorietate. De aici pot apărea de asemenea diferite oportunități de colaborare.
Atitudinea pozitivă
Atitudinea pozitivă nu îți va mări instant veniturile, însă poate să joace un rol important în atingerea scopurilor propuse. Clienții aleg artistul nu numai după talent, dar și după vibe-ul pozitiv pe care îl emană. Atitudinea ta influențează modul profesionist în care clienții te percep. Arată că ești o persoană deschisă și drăguță, folosește un ton cald în discursuri, răspunde rapid și cu interes mesajelor și întrebărilor primite, iar ceilalți te vor percepe foarte pasionat și foarte implicat în ceea ce faci.
Makeup artiștii se pot folosi de diferite metode pentru a-și îmbunătăți veniturile, chiar dacă profitul nu este vizibil imediat, tot efortul se va răsplăti cu siguranță în timp!
Be AMAzing!